Halina Robótka, Po co absolwentowi archiwistyki i zarządzania dokumentacją wiedza o zasadzie proweniencji: kilka refleksji na temat uniwersyteckiego kształcenia, w: Res Historica, T. 28, 2009, s. 49-59
"Dyskusja nad kształceniem archiwistów trwa od bardzo dawna, a nieco starsi
wiekiem mogą mieć wrażenie, że to dyskusja permanentna, podejmowana zawsze
przy okazji kolejnej wymiany pokoleniowej nauczycieli akademickich. Dotyczy
bardzo szerokiego spektrum: od powiązań z konkretnymi kierunkami studiów,
poprzez krytyczną analizę zawartości programowych, aż do określenia potrzeb
rynku pracy i nauki.
Na temat kierunków, w ramach których powinno się odbywać kształcenie
archiwistów czy zarządców dokumentacją (records manager), mam zdanie wy
robione. Uważam, i potwierdziła to wieloletnia polska praktyka, że studenci zdo
bywający wiedzę archiwistyczną na historii lub w inny sposób z nią związani,
są najlepiej przygotowani do zawodu, sprawdzają się i w pracy z archiwaliami,
i w nadzorze archiwalnym, i jako nauczyciele. Nie wiem, ilu badaczy, gdyby ich
o to spytać, zgodziłoby się na kształtowanie ich przyszłego warsztatu naukowego
na przykład przez prawnika, geografa, biologa, informatyka czy nawet poloni
stę. Nie bardzo też wiem, jak absolwentów kierunków niehistorycznych można
przygotować do śledzenia rozwoju nauk historycznych, ścisłego współdziałania
z historykami i humanistami, by zachowywać źródła, na których im zależy. Ale
mimo to całkiem spora grupa dyskutantów domaga się zatrudniania w archiwach
większej liczby informatyków tylko dlatego, że wykorzystują one komputery
w codziennej pracy. Mam nadzieję, że ten postulat nigdy nie będzie zrealizowa
ny, bo trudno sobie wyobrazić w archiwum absolwenta informatyki, który zna
ze swojego dziedzinowego słownika termin „archiwum” jako pojęcie rzadko
występujące, i raczej ograniczone do elektronicznych kopii zabezpieczających1.
Pewne wyobrażenie o archiwalnych umiejętnościach informatyków może dawać
USOS, program do obsługi studenta, opracowany przez zespół złożony wyłącz
nie z informatyków. (...)"
Źródło: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Res_Historica/Res_Historica-r2009-t28/Res_Historica-r2009-t28-s49-59/Res_Historica-r2009-t28-s49-59.pdf
(dostęp z 4.05.2018)