Marlena Jabłońska, Obraz fotograficzny a..., w: Przegląd Instytutu Pamięci Narodowej, Nr 5, s. 63-73, 2012
"Fotografie i filmy to pokaźna część dokumentacji nazywanej w archiwach audiowizu
alną. Obecnie w archiwach państwowych przechowuje się ponad 16 mln jednostek in
wentarzowych fotografii i 10 tys. filmów1. Patrząc na ogólną wielkość zasobu archi
walnego, który współcześnie szacuje się na blisko 40 mln jednostek inwentarzowych, są to
liczby znaczące, szczególnie w odniesieniu do fotografii2. Filmy stanowią co prawda, nie
zmiennie od wielu lat, najmniejszy odsetek zasobu, aczkolwiek ich liczba nieustannie rośnie
(przynajmniej w archiwach państwowych, ponieważ dostęp do danych tych placówek jest
najprostszy). Jednakże nie chodzi tutaj o analizę struktury zasobu, a o zwrócenie uwagi
na fakt występowania dokumentacji audiowizualnej w archiwach (zob. tabele nr 1 i 2).Fotografie i filmy mogą formować w archiwach samodzielne zbiory, być częścią zespo
łów archiwalnych, a także - jak wskazuje praktyka - stanowić zespoły składające się z sa -
mych obrazów. Tutaj na chwilę chciałabym się zatrzymać. Dokumentacja audiowizualna
o nieokreślonej lub różnej proweniencji tworzy zbiory archiwalne, często konstruowane
w oparciu o ich treść, przeznaczenie, pochodzenie, charakter czy sposób wykonania. Naj
częściej są one oderwane od innej dokumentacji, która powstała w procesie tworzenia owe
go obrazu i niekiedy tylko połączone informacyjnie z materiałami pokrewnymi treściowo
lub chronologicznie. [...]"
https://tinyurl.com/fbstnurz
(dostęp z 13.09.2021)